»

fredag 4 februari 2011

Varför du INTE bör betala för datingsajter



Vi har tidigare skrivit lite om vår koll av datingsajter och hittade även denna lilla artikel om problemet att verkligen finna någon partner på nätet. Siffrorna kommer från den amerikanska texten, men bör ge en liten förståelse hur det fungerar även med datingsajter här i Sverige,

Alla dajtingsajter säger med tydlig text att det är GRATIS medlemskap.
Bara att fylla i lite uppgifter och sen är du inne på deras sida och kan leta upp en massa singlar som också söker någon. Här börjar det redan bli problem, men de flesta som är nytillkomna inser inte det.


Att det står i informationen att de har så och så många medlemmar hjälper inte dig. Du måste BETALA för att kunna kommunicera med dem! Nu är det inte det allra billigaste nöjet, för det kostar mellan 49 - 599 Kr/månad, om man inte tecknar sig för längre tid




















Vad hjälper det dig att bild och text på någon annan medlem som du attraheras av INTE kan se vad du skriver till henne/honom. Om du nu kan skriva meddelanden. Givetvis kan hon/han inte själv skriva till dig, OM du nu också skulle bli utvald som idealpartnern av henne/honom? Båda måste vara medlemmar för att en kommunikation skall gå att genomföra. På en del datingsajter kan du flirta, men vad hjälper det om du ändå inte kan kontakta den utvalda, utan att betala avgiften! Det enda som fungerar för att få kontakt är att BÅDA är BETALANDE medlemmar!

Dajtingsajterna är givetvis smarta och berättar inte öppet om vilka av deras medlemmar som är betalande och möjliga att kommunicera med!

För att tydligare visa problemet tar vi exempel som artikeln vi utgått från.

Amerikanska datingsajten eHarmony har 20 miljoner medlemmar enligt sin officiella sida och alla dessa kan du som medlem flirta med...

1. Vi börjar med deras årliga inkomster: $ 250 miljoner under 2009 som rapporterats av branschanalytiker på Piper Jaffray och CNBC2.

2. Eftersom eHarmony har månadsavgift, får vi dela denna inkomst med 12 och avrundat blir det då $ 21 miljoner.

3. Nu är allt vi behöver veta hur mycket den genomsnittliga användaren betalar per månad. Om vi delar $ 21 miljoner med avgiften medlemmarna betalar så måste vi först kolla vad det kostar:

$ 19.95 per månad, för ett 12-månaders abonnemang

$ 29,95 per månad, för ett 6-månaders abonnemang

$ 59,95 per månad, för 1 månad


Från dessa siffror kan vi se att de har någonstans mellan cirka 350.000 och 1.050.000 asom verkligen betalar (det lägre antalet förutsätter att alla är månadsbetalande och den högre att alla betalar 12-månadersavgiften.)

4. Vad är det exakta antalet? Med hjälp av eHarmony s reklammaterial kommer vi fram till att den genomsnittlige betalande medlemmen är med i 6,5 månader.

5. För att få fram eHarmony betalande medlemmar, delar vi deras $ 21 miljoner i intäkter med den genomsnittliga medlemstiden.

6. Våra återstående dilemma kan uttryckas matematiskt så här:
I bästa fall har eHarmony, en av 13 användare som årsmedlemskap, och resten prenumerera 6 månader i taget. Således är lägsta genomsnittliga månatliga avgift $ 29,18. De har då som mest 719.652 abonnenter.

7. För diskussionens skull, låt oss runda upp till jämnt 750.000.

Med dessa siffror blir det enbart 1/30 del av alla deras 20 miljoner användare, som de marknadsför. På 30 funna partners är det enbart EN som du kan kontakta om du själv är betalande medlem! Det är en paradox: Ju mer de pumpa upp sitt medlemskap för att övertyga dig att registrera dig, desto sämre ser det ut för dig.

Det ironiska är att även om de i grunden erkänner att deras webbplatser är fyllda med enbart bete för att få fler medlemmar, så är dessa datingsajter väldigt lite intresserade av att berätta vem som betalar och som inte gör det. I själva verket är det bättre för dem att visa människor som inte har betalat, även om det betyder att de slösar med din tid.

Nu är eHarmony en väldigt stor datingsajt, men förhållandet antal medlemmar och chansen att hitta en som går att få kontakt med är troligen lika stor på de flesta sajter.
Kom ihåg att dessa webbplatser har som verksamhet att få dig att köpa ett månadsabonnemang. Det är inget fel med vinstsyfte utan det speciella sätt som dessa platser har valt att tjäna sina pengar. Låt oss titta på hur betalsidor skaffa nya prenumeranter:

Det enda sättet de inte kan tjäna några stora pengar på, är att visa betalande medlemmar för andra medlemmar!. Det är det värsta de kan göra för sin verksamhet, eftersom det inte finns någon potential för ny vinsttillväxt där. Som vi redan sett så är det genomsnittliga kontot längd bara sex månader och för att inte samma personer skall visas hela tiden är det bättre att locka nya medlemmar, istället för att de gamla skall förnya sitt medlemskap. För att få registreringar måste de dra in nya människor och det gör de genom att ge dem positiva budskap om deras framtidsutsikter.

Om du är en prenumerant på en datingsajt, så är du en viktig (men ovetande) del av denna webbplats kundvärvningsteam. Naturligtvis vill de inte visa för många onåbara, eftersom du då blir frustrerad och slutar. Det förändrar inte det faktum att de är beroende av dig och dina meddelanden för att nå ut till ickebetalare och övertyga dem att också betala medlemsavgift, i form av din charmiga och innerliga meddelanden. Om bara en bråkdel av dina budskap ger nya medlemmar så är det bra för du gör detta jobb gratis. Vänta en sekund ... du betalar för att få göra det!

Låt oss nu titta hur detta skeva incitament påverkar datingkretsloppet, särskilt på platser som Match.com, där det är möjligt att användare anger egna sökord. Tex ålder, plats och om det finns bild.

Ännu mer än i verkliga livet, där sociala situationer kan tillåta endera könet att ta en "ledande" roll i sökandet efter en partner. Vår data tyder på att män skickar nästan 4 gånger så många första meddelanden som kvinnor och ungefär dubbelt match sökningar. Således, för att undersöka hur problemet med icke betalande profiler påverkar män på datingsajter är att undersöka deras effekt på hela systemet.

Det finns två fakta som är viktiga:

* När du skickar till en riktig profil, kan man förvänta sig ett svar ca 30% av gångerna. Låt oss då med denna 30% svarsfrekvens konstatera att endast 1 av 30 profiler på en betalsajt är en livskraftig profil.

Vi får:

3 / 10 × 1 / 30 = 1 / 100

Om du är en man, så kan du förvänta dig ett svar på ett av 100 meddelanden du skickar till ett slumpmässigt antal profiler på en sajt. Naturligtvis visar de dig inte helt slumpmässigt utvalda profiler, men som vi har sett är det är det flesta ändå icke-abonnenter. Även om de gör tunga filtreringar och bara 2 av 3 profiler de visar är icke-abonnenter, tittar du fortfarande på futtiga 10% svarsfrekvens.

* Det finns en negativ korrelation mellan antalet meddelanden som skickas per dag mot svarsfrekvens man får. Ju fler brev du skickar, desto sämre svarsfrekvensen får du! Det är inte svårt att se varför det skulle vara så. En förhastad, ofokuserad budskap är givet att få en sämre respons än något du spendera tid på.

Effekten av den andra omständigheten är att förstora effekten av den första. För en användare som försöker träffa någon som är under sådana villkor, utvecklar en rundgång.

Här är vad som händer med
den genomsnittliga killen:

Vad hon gör:

Eftersom sannolikheten att svara på varje meddelande börjar lågt, är den genomsnittlige mannen driven att utöka sin sökning till kvinnor som han är mindre lämpade för och även lägga mindre tanke (och känslomässig investering) i varje meddelande. Därför ger varje nytt meddelanden han sänder färre svar. Så han utvidgar sina kriterier och försöker skicka ännu fler meddelande.
Givetvis tröttnar tjejerna på att svara och till sist att ens öppna alla meddelanden.

"Ta inte mitt ord för att detta är sant". Här är hur Match.com själva visar att deras webbplatser inte fungerar.


Match dubbelberäkning att få till "12 som gift sig" Då har de 6 par/dag som gifter sig eller 4.380 personer per år. Låt oss runda upp till 5.000, för att göra det enkelt. Första iakttagelsen är att Match.com gjort $ 342.600.000 senaste fem åren. Det är $ 137.000 i användaravgifter per äktenskap!

Nu börjar den här demografin bli riktigt ful för dem.
Det visar sig att du har 12,4 gånger högre risk att gifta dig i år, om du inte prenumerera på Match.com!


Kom ihåg att detta är den lägsta kapitaltäckningsgrad, eftersom det är från Match perspektiv. Vi har därför gjort en hel del mycket optimistiska antaganden längs vägen. Det spelar alltså ingen roll att någon del av Match kundbas är utomlands, eftersom den är med i deras kundbas och då måste man också anpassa antal totala äktenskap därefter.

En viktig försäljningsargument för de stora betaldatingsajterna Match och eHarmony är hur många miljoner medlemmar de har. De ger en massa siffror i sina pressmeddelanden och i samtal med journalister. Naturligtvis finns det en solid motivering till att vilja visa att just deras dejtingsajt är gigantisk. När människor söker kärlek, vill de få så många alternativ som möjligt.

Som det här inlägget visat är den bilden bara ett sätt att bedra dig. Nästa gång du hör hur en datingsajt talar om hur jättestora de är, bör du bli misstänksam. Verkligen tänka dig noga för, innan du lägger ut några pengar till dem, för att hitta din partner.
---
Christian Rudder har skrivit den amerikanska texten och driver OKCupid som är en gratis datingsajt.

1 kommentar:

Svenne sa...

Mycket att läsa men intressant.
Skulle aldrig i livet betala för att söka på en datingsajt!
Då kan man ju lika gärna "stöta" på nån kvinna i kassakön på Ica;-)
Är ni singlar förresten???