»

torsdag 19 april 2012

Novellutmaning

Jag tror det är dax att åter låta er goa gnugga era snuskpekisar och vara med på en ny novellutmaning på Bubblan. Eller vad tycker ni?

Som alltid är det SEXNOVELLER som ska författas!

Och då jag vill krydda dessa alster lite extra (+ att jag tycker det är förbaskat kul att se hur ni lyckas få in orden i era texter :) så önskar jag att 8st förbestämda ord ska finnas med i era bidrag.

Dessa ska vara markerade i er text (understrukna eller färgade) när ni skickar in ert alster till bubblan.nu(at)hotmail.com innan den sista maj.


  • TRAKTOR
  • BADLAKAN
  • Gerard Butler ----- >
  • HÅRSNODD
  • RÖDVIN
  • CYKELPUMP
  • www.pleasme.se
  • Produkt*

* Valfri produkt från sponsorn till denna utmaning - in och kika bland alla varor! (kan vara korsett, nätbody, analplugg, dildo, glidmedel, massageolja, potensmedel..mm mm -  valet är ERT)

Bidragen får innehålla den handling ni själva anser upphetsande, kön och hur många 'aktiva' är upp till er, dock ska alla inblandade vara myndiga och villiga!


Denna gång kommer en 'jury' bestående av 5 nyfikna Bubblanmedlemmar att kora vinnaren och hur många priser som kommer delas ut beror helt på hur många bidrag som är med och tävlar.

Men klart är att förstapriset är ett PRESENTKORT på 300kr som kan nyttjas fritt hos PLEASME.se. samt ett på 50kr som lottas bland de övriga bidragen.
Fler än 8 bidrag blir det även ett andrapris - presentkort på 200kr
Fler än 15 bidrag tillkommer ytterligare 3st presentkort a´ 50kr att lottas

Lycka till!!

...................

Nedan lite tips och råd om novellskrivandet som Bubblans eminente novellförfattare Ellen-Karin bjöd på i oktober -09

Inspiration
Lär av andra:
Läs andras noveller. Hur gör de? Vad tycker jag om? Vad tycker jag inte om? Ofta ett bra sätt att förena nytta med nöje dessutom.

Egna erfarenheter:
Kanske har du något minne som du vill skriva om, kanske vill du skriva om slutet på en händelse som inte blev som du tänkt dig? Noveller är bra för här är det du som sätter gränserna! Tänk bara på att skydda identiteten på eventuella övriga inblandade, de kanske inte är så pigga på att bli uthängda på nätet i en sexnovell!

Skapa en karaktär:
Jag börjar ofta med att skapa en karaktär. Det kan vara en bild, någon jag ser på stan eller vad som helst. Denna – eller oftast dessa – bygger jag sedan min berättelse kring. Jag gillar att göra så, mina karaktärer blir nästan som goda vänner, speciellt de som återkommer i flera noveller.


Språk och form
Vi som är petiga med språket blir ofta kallade "språkpoliser" och det är nästan fult att erkänna att man tycker att det är viktigt att skriva rätt. Jag tänker inte skämmas, jag tycker att det är viktigt. Jag har svårt att läsa texter som saknar styckesindelning, skiljetecken och som innehåller många stav- och skrivfel och jag vet att jag inte är ensam om det. Lägg lite extra tid på att kolla igenom det du skrivit, använd rättstavningskollen, be någon läsa igenom. Ett bra tips är också att läsa sin novell högt, ofta hör man fel som man inte ser! Det kan också bli en trevlig stund om man gör det tillsammans med en partner.

Slarvfel:
Se också till att rätta till slarvfel. Hade någon karaktär något annat namn i första versionen? Se då till att det inte finns kvar. Det är småsaker, men sådant som stör läsaren.

Variation:
För vissa saker finns bara ett ord, men i de allra flesta fall finns det synonymer. Utnyttja dessa! Det finns inget tråkigare – eller nåja, nästan i alla fal – än en text med idel upprepning. Han sa … Hon gjorde … Han gjorde … och så vidare. Utmana dig själv genom att ha som riktlinje att inte inleda två meningar efter varandra med samma ord och på andra sätt variera orden.

Form:
En väl presenterad text är lättläst, en text i ett enda stycke är det inte. Ägna tid åt att dela upp texten i stycken, se till att dialog är tydligt markerad. Båda sakerna handlar om att göra texten lättillgänglig.

Ett par språklänkar:
http://www.fritext.se/svmall.html
http://www.språkrådet.se/

Jag skulle kunna skriva massor av fler råd, men det finns två anledningar till att jag inte kommer göra det. 1. Jag kämpar med att försöka hålla mig kortfattad, texter blir inte bättre bara för att de är längre. Tvärtom är det en konst att sålla bort irrelevant information. 2. Hur man skriver är högst personligt. Grammatik och språk kan man lära ut, men sen måste alla hitta ett eget sätt att skriva på. Det här är bara mina erfarenheter och åsikter.

Ett till råd tänker jag i alla fall ge och det är: våga prova! Det är otroligt roligt att skriva och det är en kick att andra läser och uppskattar ens noveller.

2 kommentarer:

Stora bröst sa...

Roligt. Kanske skriver ihop något senare.

Froken H sa...

Gör det! Skulle vara skitkul om det kom in MÅNGA bidrag.
Kram H