»

måndag 13 februari 2012

Den fiktiva världen

Vad har du för uppfattning om karaktärerna som agerar i en sexnovell?

De flesta läser säkert novellen och om dem gillar handlingen tänker de sig in i den. Ser kanske sig själva som en av dem i berättelsen och blir kåta av att läsa. Knappast någon tänker att det skulle vara något som hänt i verkligheten, om det inte i början står att det är det.

Istället är det en liten verklighetsflykt in i upphetsning och resulterar många gånger i egen lek med sig själv eller tillsammans med någon. Att jag tillsammans med någon annan leker våldtäkt, bondagelekar, analsex eller något annat, som kanske inte flertalet utövar - efter att ha läst en sexnovell. Det skadar varken oss eller någon annan. Ger kanske istället lite inspiration att själv göra något liknande. Ibland även mer kunskap att man själv kanske agerat lite klumpigt och i värsta fall, helt fel, när man i okunskap, försökt sig på något oprövat.

Jag vet inte hur många som fått större kunskap om sexualitet genom att läsa sexnoveller, än dem som enbart genomgått skolans sexualundervisning. De flesta som läser, begriper säkert också att vissa noveller innehåller handlingar som både är omoraliska och i vissa fall helt förbjudna att genomföra. Ändå kan det vara skönt att förvirra sig in i handlingen och frestas att tänka på den. Att sen gå från ord till handling, är lika avlägset, som att en som läser deckare, genast skulle gå ut och mörda eller våldta någon!

Därför är det beklämmande att några få läsare fått för sig att vara moralens väktare på Bubblan och skriva en massa kommentarer, om det omoraliska i handlingen i sexnoveller. Varken den som skrivit novellen eller alla läsare behöver pekpinnar. 99% av läsarna är så upplysta, att de själva kan skilja på rätt och fel. Den övriga procenten är knappast nåbar och läser nog aldrig några kommentarer, utan far vidare till nästa novell...

Såna här moraliska kommentarer blir enbart ett irritationsmoment som skapar dålig stämning bland läsare och författare och det är väl knappast målet?

Att en sådan kommentar skulle omvända den som mot förmodan lever in sig i novellen och sen går till handling, är lika meningslös, som att försöka stoppa soluppgången!

Tina Wampyrella

4 kommentarer:

Researcher sa...

Det är väl som vanligt, att i nätets anonymitet skräna ut mot sina egna undertryckta känslor!

Researcher sa...

Dessutom, hur kommer det sig att de läser noveller som inte passar dem???
Om jag inte gillar en novell, roman eller berättelse, inte sjutton tvingar jag mig genom den!

Toolman sa...

Bra Tina. Så väldigt bra och välformulerat. Jag håller med dej. /Toolman här, Ese där.

Ellen-Karin sa...

Trista kommentarer som klankar ner på innehåll, form eller i värsta fall författaren som person är det tråkigaste som finns. Har man inget bra att säga kan man lika gärna hålla tyst. Och att moralisera om innehållet i noveller som man frivilligt kan läsa känns bara trångsynt. Det är bara att låta bli om man inte gillar det, som flera redan har påpekat. Dock måste jag säga att jag gärna vill ha en tydlig hint om en novell innehåller "tvivelaktiga" moment. Jag vill själv kunna välja bort – eller välja – sånt som gränsar till det otillåtna, jag vill också bli varnad om en novell innehåller sånt som inte är "standard". Det är juste mot sina läsare att vara tydlig. Där gillar jag fanfic:en som ofta har väldigt informationsrika "headers" som underlättar när man vill hitta rätt i djungeln. De innehåller vanligtvis både varningar och ledtrådar om innehållet. Men jag vet också att som författare kan det vara en balans mellan att berätta tillräckligt mycket och inte för mycket, vissa detaljer vill man kanske inte avslöja i förväg och annat kanske man själv inte reagerar på som andra ser som stötande.

På sistone har det varit svårt att hålla fingrarna i styr ibland och inte "mata trollen". Ibland är det bäst att bara vara tyst, ibland räcker det inte.