»

tisdag 20 september 2011

GNÄLL

Lite synd om det finska godisföretaget Fazer. Först var det lakritsen som 2008, inte var politiskt korrekt med en bild av ett lakritstroll på påsen. För det kunde ju vara en afrikan? Såååånt visar vi inte upp när vi säljer svart lakrits.

Nu är det Kinapuffarna som får på skallen. Är det inte en asiat där uppe i högra hörnet? Då förnedrar vi dem med att rita en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla. Sååååånt kan vi inte visa upp. BORT BORT!
Därför kommer Fazer nu att också ändra designen på den påsen. Tycker jag är fegt och skall vi hålla på så här, så försvinner snart varenda tecknad bild på välkända förpackningar.
Fanns ett annat namn på "Afrikanska småkakor" för inte allt för lång tid sedan, men även detta suddades ut. Seriefiguren Tintins album "Tintin i Kongo" har stoppats i USA o Storbritannien. Pippi Långstrumps pappa är numera Kurridutt-Kung i Söderhavet, för inte kan hennes pappa vara negerkung...

Vissa hårvårdsprodukter jag använder kommer från företaget "schwarzkopf" Den med den enklaste skoltyskan kan lätt förstå att det betyder svartskalle. För att förtydliga, så är logotypen också ett svart huvud i siluett! Ingen har hittills klagat, men skall vi vara så lättstötta, så kommer det säkert...

Tror jag skall ilskna till när jag i fortsättningen ser souvenirer på vikingafigurer med rödfyllefärgade ansikten, feta och med sköld och svärd i händerna.

1 kommentar:

Svenne sa...

Jag köper sällan godis men när jag väl gör det så blir det oftast Kinapuffar. Varför ska alltid förpackningar ändras hela tiden så man knappt känner igen dom?