»

torsdag 1 september 2011

Nelly


Vår Nellynovell på Bubblan är nu färdigskriven. Alla Nellys upplevelser på korsettfabriken i Göteborg, utspelar sig en majvecka 1955. Vi har efter en massa bläddrande i gamla tidningar och lite detektivarbete bland gatorna där Nelly rör sig, fått ihop något som vi tror är tidstypiskt.

Ett fel vi gjorde, vid novellskrivandet av Nelly, var att även ha två andra serier att tänka på. Testamentet och Charlottas äventyr som handlar om två andra tjejer. Ett tag gick det bra att pilla och hitta på fortsättning på alla novellserierna, men både våra arbeten och annat gjorde att idéer och tid tröt, för att få ihop något vi kunde släppa till er som läser.

Därför vill vi ge alla författare ett litet råd. Om du skriver en novell i flera delar, se till att den blir klar innan du börjar med någon ny. Helst skall man skriva alla delar, innan man släpper del ett. Då undviks en novell som aldrig blir klar och både läsare och författare kan känna sig nöjda att få en komplett novell.

Den som precis som oss saknar Nelly, kan ha en liten förhoppning att det kan komma mer och som vi säger i slutorden på del 18; Vi släpper dock inte helt tanken på en fortsättning, men just nu är det andra novellserier som måste avslutas.
Därför sätter vi oss vid tangentborden för att slutföra de andra två serierna och det finns en chans att dessa blir klara innan året är slut...

1 kommentar:

Froken H sa...

Oj så jag tar åt mig av de kloka orden :(

Tror fan jag inte har avslutat en enda av mina serier på ett vis som jag känner mig nöjd med (och inte ni som läser dem heller).. och extra jobbigt känns det dessa dagar så kunskapen att skriva helt försvunnit från frökens pekisar :(..

men en vacker dag så......