»

onsdag 16 december 2009

EN stjärna?

Vi la idag ut en ny del av vår långa novell Nelly. En novell som vi först gjort research i Göteborg. Letat bland massa gamla tidningar och kollat bilder från 50-talets Göteborg, för att få till en så trolig liten novell om en sömmerska på en korsettfabrik. Massa timmar innan vi ens skrivit ett enda ord till det som skulle bli novellen NELLY.

Idag la vi ut ännu en del av den långa berättelsen. Ser nu i kväll att vi fått ett betyg och det är EN STJÄRNA!

Ja vi kanske är kassa, men novelldelen är skriven så handlingen stämmer. På rätt stavat och meningsuppbyggd svenska. Styckesindelad och allt vad man nu kan begära av det språkliga. Att kanske inte handlingen är vad den läsaren väntade sig, kan vi kanske förstå, men skriv då istället en kommentar eller maila oss och berätta vad som stör, eller om det nu är så kasst det vi presterat. Skriv då något eget, så får du se att det inte kommer till på en kafferast.

Ge varken oss eller någon annan författare på Bubblan.nu EN stjärna, utan att ge en vettig förklaring. Annars kanske vi tröttnar och tycker att det känns skit att sitta i timmar och försöka få till en sexnovell som vi inte skriver för att bara roa oss själva, utan tanken är att ni som läser skall finna något.

Kanske Bubblan skall införa dessa kriterier som vi hittat på en annan sida:

Betyg 5 Strålande! Proffsigt skrivet, mycket trovärdigt innehåll.
Betyg 4 Hög klass i både handling/innehåll och skrivform.
Betyg 3 Okej som förströelse, fyller sin funktion.
Betyg 2 Sisådär, oigenomtänkt eller bristande skrivform.
Betyg 1 Dåligt! Alstret har usel stavning eller är bara dumt.

5 kommentarer:

Ellen-Karin sa...

De där kriterierna är ungefär så jag brukar tänka, det är nog därför jag också tar det som närmast en förolämpning att få en etta. Jag begär inte att alla ska tycka om det jag skriver, men hade önskat att folk hade kunnat skilja på smak och "hantverk". Och om läsare måste sätta låga betyg (1 eller 2) skulle jag vilja veta varför.

Som sagt, jag gillar Nelly-serien just på grund av bakgrunden, miljön den är förlagd till etc. Jag uppskattar arbetet ni lagt ner.

Och också som sagt, jag blev själv väldigt less på den senaste tidens dåliga betyg. Först trodde jag det var homo-grejen som en del inte gillade, men sen fick jag en etta på näst senaste novellen, som inte var en homo-novell, också. Naturligtvis utan kommentar. Det är som om folk inte fattar att det är någon bakom novellen, en författare som faktiskt jobbat och slitit med sin text.

~K~ sa...

Trött som f-n, svårt att va kreativ när man håller på att slockna... Men känner att jag måste ge nån sorts feedback i alla fall.

Nej, till skillnad från Ellen-Karin gillar jag inte Nelly-serien. (Detta trots att jag hyser stort intresse för historia i andra sammanhang.)

MEN!!! Jag uppskattar varmt all möda & arbete ni lägger ner (inte bara ni, utan alla författare bör ta till sig...).

Är jag då för enkelspårig när jag AVGUDAR de flesta av era andra ("enklare") noveller? Måhända? Men att läsa erotiska noveller behöver inte göras svårare än det är; de jag gillar läser jag om, gång på gång!!

(Och nej, det var inte jag som röstade "1 stjärna" på Nelly...)

Keep up the good work och GOD JUL!!

Lotta & Tina W sa...

Vi förstår dig ~K~ o vi är inte ute efter att ALLA skall gilla allt vi skriver. Är man inte intresserad så kan man säkert finna annat på Bubblan. Läsa o ge betyg därefter. Vi tar även emot en stjärna som betyg, men då skall det banne mig vara en kommentar, så vi begriper hur läsaren tänkt det hela,

När vi skriver, så måste vi ibland krångla in oss i lite mer invecklade berättelser. (Nelly o Charlotta) Det ger oss lite distans till att enbart skriva om bara sexet. HHade vi gjort det, så hade de tyvärr inte kommit så många fler Wampisnoveller, för då hade vi tyckt det var tråkigt, trots att några eller många läsare kanske skulle tycka det var toppen.

Lotta & Tina

Anonym sa...

Jag har inte läst senaste Nelly-delen än, men har gillat de tidigare delarna väldigt mycket! Jag gillar att ni skriver "tidstypiskt" och det märks att ni lagt ner mycket arbete på serien! Bra jobbat :)

Requiem sa...

Brukar endast sätta tre , fyra eller fem i betyg när jag väljer att betygsätta någon novell. Alla författarnas alster som jag läst hittils på bubblan har varit bra skrivna så därför får de minst en trea i betyg just för att jag uppskattar språket i novellerna. Om novellerna sedan råkar kittla min lust så ökar betyget och det blir antingen en fyra eller femma istället.