»

tisdag 6 oktober 2009

Ellen-Karins värld del 1

Häromdagen skrev jag några tips för er som är sugna på att skriva egna sexnoveller. Ett av tipsen var att hitta på några karaktärer att utgå från och som en del i detta tänkte jag presentera några av mina karaktärer.

I stort sett alla mina noveller utspelar sig i samma område, det är en stad – någonstans i Sverige – medelstor, med ett universitet, en konsthögskola som går under smeknamnet Kakis och allt annat som brukar finnas i en stad. I utkanten av staden ligger ett mindre samhälle och här bor de flesta av mina novellfigurer.

Personerna är ganska många och det är kanske rörigt att hålla reda på alla och egentligen spelar det inte så stor roll i alla lägen. Men jag gillar att allt hänger ihop och att det går att läsa en novell i en serie och känna igen en händelse ur en helt annan serie och att man lägger ihop pusselbitar och kommer på att vissa personer hör ihop. Ibland berättar jag till och med precis samma scen, men från olika synvinklar i olika noveller.

Novellserien Vännerna
Från början är de tre: Kalle, Karin och Jens. De två sistnämnda har lärt känna varandra när de pluggade ihop och Kalle och Karin är ett par sedan många år. Jens är egentligen mer intresserad av Karin än bara som vän och känslorna är besvarade, trots det väljer Karin att vara Kalle trogen till dess att de kommer på att de kan vara tre i leken.

Övriga personer i denna serie:
Anna: Jens flickvän under några år och också med i leken.
Fredde: Kalles första bisexpartner och en person som vänder upp och ner på saker och ting.
Alexander: Excentrisk konstnär som Karin dejtar under en period.
Martin: Arbetskamrat till Kalles syster och någon som Anna tröstar sig med.
Emma: Jens nya flickvän efter Anna.

Alla noveller som hittills publicerats i serien Vännerna finner du här. Och det kommer mer under hösten!
Novellserien Hanna och Erik
Hanna är bibliotekarie och storasyster till Kalle i novellserien Vännerna. Erik är son till Hannas arbetskamrat Karin och hennes man Olov. När Hanna är på fest hemma hos dem hon och den betydligt yngre Erik i säng, på hans initiativ. Så småningom flyttar Erik med sin familj ifrån stan och det går många år innan de möts igen, Erik flyttar tillbaka för att gå på Kakis och han söker då upp Hanna.

Övriga personer kopplade till denna serie:
Frida: Kompis till Hanna, de delar lägenhet till en början, men delar på sig när Hanna och Viktor flyttar ihop.
Pontus: Fridas pojkvän i ett stormigt, men intensivt förhållande.
Viktor: Snygg och framgångsrik man som Hanna träffar när hon försöker glömma Erik.

Alla noveller som hittills publicerats i serien Hanna & Erik finner du här. Och det kommer mer under hösten!

Novellserien Ynglingen
Det var faktiskt så det började, med novellerna om snabbköpskassören, och senare fick han ett namn: Markus. Markus konfronterar mitt alter-ego Ellen-Karin / Kajsa efter att han känt igen sig i en av hennes noveller och de inleder sedan ett förhållande. Markus spelar trummor i ett band som heter Månsken där även några av de andra karaktärerna spelar (mer om det i del 2).

Alla noveller som hittills publicerats i serien Ynglingen finner du här. Och det kommer mer under hösten!

Presentation av övriga karaktärer kommer inom kort!

5 kommentarer:

TinaW sa...

Det är kul att dina noveller är så genomtänkta, med stort persongalleri och små händelser som kommer igen i andra noveller och serier.
Precis som IRL. Världen är inte så stor som man kanske först tror.

jenita sa...

Jag har läst dina noveller (jättebra föresten, min personliga favorit är serien om Hanna och Erik!) och det var jättekul att läsa om figurerna! Jag har bara läst kanske 5 st från serien Vännerna, och jag hade inte fattat att killen som är den tredje partnern heter Jens, jag trodde att Karins kille hette Fredde.. och när jag sen såg att du hade många fler delar och så pratade du om Kalle o Jens så hängde jag inte riktigt med och därför inte fortsatte läsa. Men nu när polletten äntligen föll ned så.. ;-)

Ellen-Karin sa...

Tina: Visst är det så, att världen ofta är mindre än man tror. Ett tu tre dyker det upp någon som man vet vem det är där man minst anar det.

Jenita: Ja, det kan ju bli lätt rörigt, det är jag medveten om. När jag började skriva om vännerna hade jag inte en tanke på att det skulle bli så många delar, personerna hade inga namn alls då. Det var först när jag började komma till del 4 eller 5 som jag insåg att jag var tvungen att namnge dem. Jag hoppas att du finner nöje i att läsa de andra delarna nu när det – förhoppningsvis – är lite mindre rörigt. Hanna och Erik-serien är förresten min favorit också, jag blir nästan rörd själv när jag läser den! ;-)

Anonym sa...

Gillar verkligen dina novellserier!!

Ellen-Karin sa...

Anonym: Tackar och bockar! :-)