»

torsdag 22 oktober 2009

Sköta sin BH rätt.

Lilla BH skolan

Pratar du med en BH-expert så får du absolut inte sätta på BH:n genom att knäppa ihop den framför dig och sedan snurra runt den och dra upp den över brösten. Då sträcker du de elastiska trådarna allt för mycket och BH:n blir fortare uttöjd. Nu gör de flesta så, (vi med!) för det är ju enklast och bekvämt, men som sagt... inte bra om BH:n skall hålla länge.

BH:n skall tvättas minst var tredje gång efter den används och tidigare när det är varmt eller om du svettas mycket.

När BH:n används blir resåren utsträckta. Rätt tvättad återgår den till ursprunglig storlek, men använder du den allt för flitigt mellan tvättarna, så sträcker sig materialet mer än en tvätt kan åtgärda. Därför rekommenderar BH-experterna att man använder minst 3-4 BH:ar under en vecka. Har du en favis, så är det bäst att köpa ett flertal av samma modell och varva med, för att sköta dem efter konsten alla regler och få dem att hålla längre.

Experterna rekommenderar handtvätt för tvättmaskinerna drar runt BH:arna och sträcker materialet när de snurrar runt där inne. En tvättpåse hjälper, om du tröttnar på handtvätten, men kom ihåg att haka upp spännena innan du stoppar dem i påsen.

Alla BH:ar skall tvättas som färgad tvätt! Även en vit BH är färgad vit och blir fort gråaktig om du kör den som vittvätt.


BH:ar skall dropptorka och aldrig köras i torktumlare (om inte tillverkaren speciellt rekommenderar det) för den varma luften förstör materialet. Det gäller för övrigt andra underkläder som är tillverkade i elastiska material.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra inlägg! Det var mycket i inlägget som jag inte hade en aning om :)

TinaW sa...

Kul att hjälpa någon att sköta sina BH:ar, så de håller längre.

Godis sa...

Känns inte som att jag gör nått rätt :P

Jenita sa...

Verkligen bra inlägg! Jag följer nog inte heller allt.. och det märks väl iofs.. men kul att veta hur man bör göra!

Är jag dum om jag inte fattar det att en vit bh ska tvättas som färgad tvätt? Eller är jag bara lite allmänt torsdagstrött?

Momil sa...

Som vanligt väldigt lärorikt, tjejer! Men det blir nog inget jag kommer att följa. Tvättpåse i maskinen fortsätter jag nog med. Men varför ska bh:n hakas upp innan, det förstår jag inte.

Det där med vittvätt som gör underkläder grådaskiga är rätt märkligt. Personligen tror jag att det har med materialet att göra. Ett par vita bomullstrosor blir tex aldrig grå i en vittvätt. Däremot alla andra stretchmaterial. Det är min erfarenhet. Är det eftersom stretchunderkläderna är färgade vita?

TinaW sa...

Ni som inte riktigt tror att BH:ar färgas vita.
Det är faktiskt sant! Det elastiska BH-materialet ser så där grådaskigt ut innan tillverkarna färgar det vitt, om det nu skall bli en vit BH. Vid vittvätt så bleks den vita färgen bort likt den gör på alla andra färger som tvättas i vittvätt. Så vill ni ha era BH:ar vita längre så är det kulörtvätt som gäller...