»

fredag 6 november 2009

Förvirrande

I dag skall man äta Gustav Adolfs-bakelser, men det är ju ingen ordning på hur bakelsen skall se ut. En del tar bara Napoleonbakelser och sätter en chokladmedaljong på den rosa glasyren och vips är det en GA-bakelse. Andra konditorier gör en annan bakelse som är ljus och sen finns det ett otal varianter. Till och med medaljongen är olika. Även en vit marsipanmedaljong förekommer!

Nu är det Lotta som invigt mig (Tina) i frosseriet att äta GA-bakelser just idag den 6:e november till Gustav Adolfs ära och eftersom den seden skall följas, så har jag som vanligt även idag ätit en bakelse.
Något jag ständigt funderar på, är hur man snyggt äter en GA- / Napoleon-bakelse? Den hårda degtoppen ligger ju liksom och flyter på gräddlagret. Trycker man med tårtgaffeln eller skeden lite på kanten så väller grädden utmed sidorna och det ser inte alls snyggt ut...

3 kommentarer:

Ellen-Karin sa...

Alla anledningar till att äta bakelser är bra anledningar.
Och äta Napoleon-bakelser – för övrigt en av mina favoriter – gör man genom att plocka av locket, äta det för sig och sen resten för sig. Jag noterar för övrigt att du använder tårtgaffel, det enda rätta!

Svenne sa...

Sött är gott men aldrig i livet att jag skulle sätta i mig en Gustav Adolfsbakelse en gång till!

TinaW sa...

E-K: Jag är ju en kaféfreak liksom Lotta och vi missar aldrig en fikarast på små klassiska kaféer. Givetvis tårtgaffel om det finns att tillgå och idén med att plocka av locket har jag också testat, men det ser ändå inte riktigt snyggt ut.
//Tina